Automaks 2026: kuidas riik plaanib vähendada perede ja väikebusside omanike maksukoormust

Rahandusministeerium on saatnud kooskõlastusele uue mootorsõidukimaksu seaduse muudatuse, mille eesmärk on juba sel aastal vähendada lastega perede maksukoormust ja alates järgmisest aastast pakkuda soodustusi väikebusse kasutavatele inimestele. See muudatus on osa laiemast plaanist, mille eesmärk on muuta maksusüsteem õiglasemaks ja toetada perede toimetulekut.

Perede automaksu soodustus kuni 100 eurot lapse kohta

Muudatuse keskne eesmärk on automaksu vähendamine lastega peredele. Iga alla 18-aastane laps annab vanemale õiguse vähendada auto aastamaksu kuni 100 euro võrra. Toetus rakendub automaatselt – lapsevanem ei pea midagi taotlema. Piisab, kui vanem on auto omanik või liisingu puhul vastutav kasutaja.

Soodustus kehtib tavalistele sõiduautodele ja väikebussidele, mida pered igapäevaselt kasutavad. Lihtsustatult tähendab see, et kui peres kasvab laps, väheneb iga-aastane automaks 100 euro võrra lapse kohta. Näiteks kui perel on kaks last, on kokku 200 euro suurune maksusoodustus. Kui mõlemal vanemal on oma auto, jagatakse soodustus nende vahel võrdselt. Näiteks võib ema maksta 30 eurot ja isa 70 eurot aastamaksu – koos katab 100-eurone soodustus kogu summa. Kui perel on rohkem autosid, jaotatakse soodustus nende vahel vastavalt maksusummadele, et süsteem oleks õiglane ja kõigile arusaadav.

Automaatne arvestus ja tagasimaksed

Maksu- ja tolliamet arvutab soodustused automaatselt, tühistab vanad maksuteated ja väljastab uued. Kui automaks on juba tasutud, kantakse enammakstud summa inimese ettemaksukontole. Nii on kogu protsess lihtne ja läbipaistev.

Näiteks: kui pere ainsal autol on aastamaks 70 eurot ja peres on üks laps, kaob automaks täielikult. Kui peres on kolm last ja kaks autot, mille aastamaksud on vastavalt 50 ja 115 eurot, vähendab 300-eurone soodustus kogu maksusumma nullini.

Soodustus väikebusside omanikele ja liikumispuudega inimestele

Teine oluline muudatus puudutab 8- ja 9-kohalisi sõiduautosid ehk väikebusse. Edaspidi maksustatakse neid N1-kategooria määrade alusel, kus võetakse arvesse ainult baasosa ja CO₂ heitmeid. Auto massiosa maksuarvestusest välja jätmine tähendab sadade eurode suurust säästu aastas.

See muudatus on eriti oluline lasterikastele peredele ja puudega inimestele, kellel on väikebussi kasutamise vajadus igapäevaelus suurem. Rahandusministeeriumi hinnangul vähendab muudatus automaksu laekumist ligikaudu 1,7 miljoni euro võrra aastas, kuid aitab oluliselt peredel ja hooldajatel kulusid vähendada.

Näide maksuvähendusest

Praegu maksab näiteks Renault Trafic aastas automaksu 600–800 eurot, sest suur osa maksust tuleb auto massi arvestusest. Uue süsteemi järgi jääb maksuks vaid baasosa ja CO₂-heitme põhine summa. Seetõttu võib maksu suurus väheneda 400–600 euro võrra, mis toob selle tavalise sõiduauto tasemele – umbes 135–140 eurot aastas.

Mis muutub automaksus perede ja väikebusside omanike jaoks

Uue süsteemi peamised muudatused:

  • Lastega peredele väheneb automaks kuni 100 euro võrra iga lapse kohta.
  • Soodustus rakendub automaatselt, lapsevanem ei pea midagi taotlema.
  • Väikebusside omanikud saavad tulevikus madalama maksukoormuse, sest neid maksustatakse N1-kategooria alusel.
  • Puudega inimesed ja suured pered saavad samuti maksusoodustust, sest neil on väikebussi kasutamine tihedam.
  • Maksu- ja tolliamet teeb kõik arvutused automaatselt ning tagastab vajadusel enammakstud summa.
  • Arutelud ja kooskõlastused toimuvad enne seaduse jõustumist, et muuta süsteem õiglasemaks ja selgemaks.

Miks riik muudatusi teeb

Rahandusminister Jürgen Ligi on öelnud, et muudatuse eesmärk on aidata peresid, kelle elu ja laste kasvatamine sõltuvad suuresti transpordist – näiteks kooli, huviringi ja tööle sõitmisest. Muudatus vähendab kulusid ja teeb elu lihtsamaks, eriti peredele, kes elavad väljaspool linnu ja kellel pole ligipääsu heale ühistranspordile.

Peaminister Kristen Michal lisas, et automaksu leevendused on mõeldud just neile, kellel on auto igapäevaselt hädavajalik. See puudutab eriti lastega peresid ja inimesi, kellel on liikumisraskused. Muudatus aitab tagada, et maksupoliitika toetab tegelikku vajadust, mitte ei muuda auto omamist karistuseks.

Millal muudatus jõustub

Seadusemuudatused on plaanitud jõustuma 2026. aasta 1. jaanuaril. Enne seda toimub avalik arutelu ja kooskõlastamine erinevate erialaliitude, omavalitsuste, ettevõtjate ja kodanikega, et tagada õiglane ja toimiv maksusüsteem. Rahandusministeerium on rõhutanud, et lõplik seaduseversioon kujuneb koostöös avalikkusega, võttes arvesse nii perede, ettevõtjate kui ka keskkonnaorganisatsioonide ettepanekuid.

Inimestel ja ettevõtetel on võimalus anda oma tagasisidet ja teha ettepanekuid, kuidas süsteemi õiglasemaks ja lihtsamaks muuta. Näiteks arutatakse, kuidas arvestada erinevaid peremudeleid – sealhulgas üksikvanemaid ja suuremate perede vajadusi. Samuti otsitakse lahendusi, et automaks ei koormaks neid, kes vajavad autot tööks või elavad piirkondades, kus ühistransport on piiratud.

Eesmärk on, et uus süsteem oleks 2026. aasta alguseks lihtne, selge ja kõigile arusaadav. See peaks toetama nii keskkonnasäästu kui ka sotsiaalset õiglust, andes inimestele kindlustunde, et nende vajadused ja panus on maksusüsteemi kujundamisel arvesse võetud.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *